NATÁLIE BERNARD – ROZHOVOR

Nákup v second handu? Je to adrenalin, nebojte se být kreativní!

Rozhovor s ostravskou módní stylistkou Natálií Bernard

Když jsem se začala zajímat hlouběji o českou scénu udržitelné módy, padla mi do oka módní stylistka Natálie Bernard, inspirativní a nepřehlédnutelná osobnost – jak v ulicích Ostravy, tak na sociálních sítích. Má osobitý styl a originální outfity, které si fotí a sdílí na facebooku a je známá svým nadčasovým přístupem k udržitelné módě a vášní pro second handy. Příležitostně tvoří kostýmy, přednáší o módních stylech a věnuje se /mimo jiné/ „čistkám cizích šatníků“.  

Jaká byla Tvá cestě k udržitelné módě?

Asi v 16 letech jsem začala chodit do second handů, nabídka v obchodech s oblečením byla pro mě omezená. Vždy jsem ráda oživovala originální kousky a zajímavé střihy; zakládám si na materiálech. Tenkrát byla jediná šance takové kousky ulovit právě v sekáči. Časem se u nás roztrhl pytel s korporátními značkami oblečení. Chvíli to byl můj šálek kávy, ale kvalita oblečení byla bolavá. Takže second handy byly a stále jsou mým velkým koníčkem. Navíc mě nebaví utrácet peníze za nekvalitní oblečení.

Co Tě vedlo k založení vlastního módního projektu Fashion Game?

Chuť dělat, co mě opravdu baví a naplňuje každý den.

Klienti se Ti ozývají kvůli nákupům v second handech – co je na tom láká? Jsou i takoví klienti, kteří nákup v second handu odmítají?

Myslím, že sami vidí, jaké kousky se dají v sekáčích pořídit, a baví je právě ten originál. Něco, co nemá nikdo jiný a nikde to neseženete. Už si téměř pět let fotím vlastní outfity, postuji na fb a sdílím. A většina mých věcí je ze second handů. Lidi to láká. Navíc myšlenka udržitelné módy je čím dál tím bližší více lidem. Tak jako jim není jedno, co jí, tak jim není jedno, co nosí na sobě. Jsou ale také klienti, kterým sekáče nic neříkají. Plně respektuji svobodnou volbu, takže každý dle svého gusta.

Jako stylistka vnímáš rozdíl mezi nabídkou konvenčních oděvních obchodů a nabídkou second handů. Je pro Tebe pracovní návštěva second handu větší výzvou?

Záleží, kdo je klientem. Pro reklamní videa, která občas oblékám, jsou dobré obě cesty. Sekáče vždy pomohou doladit, co potřebuji. Mí klienti jsou různorodí – někdo preferuje second handy, jiný nabídku módních řetězců a někdo to mixuje. Určitě jsou pro mě sekáče větší výzvou. Nikdy nevím, s čím odejdu. Je to adrenalin, je to lov.

Myslíš, že příčinou chaosu v šatnících Tvých klientů je silný trend fast fashion řetězců?

Ano, vnímám to tak. Fast fashion má silnou formu reklamy a umí nabízet, co potřebuje prodat. Lidé občas podléhají v obchodech pocitu, že když je to ve slevě, je to super a nakupují. Často pak nadbytečně, navíc opakovaně stejné či podobné kousky, co už mají v šatníku.

Určitě jsi už ve svém okolí zaslechla stížnost od lidí, kteří v second handech neumí nakupovat, protože si tam nevyberou. Máš pro ně nějakou radu?

Možná mít větší chuť hrabat, nemít předsudky, vše si určitě v sekáči vyzkoušet, nebát se kousků oblečení, které nikdy neměli na sobě, být kreativní.

Na čem jiném, kromě údržby šatníku klientů, ses pracovně podílela a kde všude je vidět Tvá práce?

Mám ve svém portfoliu již pár reklamních spotů, kde jsem dělala kostýmy – například pro Ostravar, festival interiérového designu Meat design Ostrava 2016, reklamní klip pro VŠB-TUO. Odkazy jsou na mém webu  www.fashiongame.cz, v referencích. Spolupracovala jsem také s Dopravním podnikem Ostrava a fotila outfity lidí na zastávkách MHD, to byla skvělá zkušenost. Pro elektronický festival Beats for Love 2016 jsem se podílela také na focení outfitů návštěvníků. Aktuálně spolupracuji se značkou Individuality by Kabelkový slon, která má v Ostravě i kamennou prodejnu, a také s dobročinnými second handy Moment ČR.

Autor článku: Zuzana Ryšavá

ok2

15451012_10211464791719575_301229488_n 15554952_10211464791399567_60278457_n 15571314_10211464826000432_1382070899_n 15555993_10211464824960406_1816005478_n

prev
next