PROČ POTŘEBUJEME FASHION REVOLUTION?

Fashion Revolution je globální iniciativa, která vznikla v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rhana Plaza v roce 2013 a nahlíží pod pokličku toho, jak v dnešní době funguje na první pohled třpytivý a krásný svět módy. Co se skutečně skrývá za tričkem za pár korun a jak souvisí klimatické změny s našimi napěchovanými  šatníky?

Módní průmysl je druhým nejšpinavějším průmyslem hned po tom ropném. V roce 2016 se vyrobilo přibližně 150 miliard nových oděvů (Fashion Revolution, 2017). Ve srovnání s rokem 2012, kdy bylo vyrobeno 80 miliard oděvů (Redress, 2014) se jedná o téměř stoprocentní nárůst. Tento systém rychloobrátkové módy, tzv. fast fashion je v dlouhodobém horizontu zcela neudržitelným jevem, ať už z hlediska spotřeby přírodních zdrojů, problematických pracovních podmínek v zemích třetího světa nebo v souvislosti se stále narůstajícím množstvím textilního odpadu, pro který nemáme využití.

I přesto všechno se tenhle kolotoč točí vesele dál pod taktovkou naší nevědomosti, kdy většinu z nás vlastně ani nenapadne, že by ty krásné hadříky mohly nějakým způsobem škodit.

Fashion Revolution proto motivuje spotřebitele, aby se více zajímali o to, jak naše oblečení vzniká, aby si uvědomovali, že nepadá z nebe. Aby si uvědomovali, že za každým oděvem, který visí na štendru v obchodě se skrývá konkrétní příběh, příběh, kterého se tím, že si ten oděv koupí chtě nechtě stanou součástí.

Fashion Revolution motivuje spotřebitele, aby po oděvních značkách požadovali odpověď na zcela jednoducho otázku – kdo vyrobil moje oblečení?

Transparentnost je totiž vnímána jako jedním z nástrojů udržítelnosti. Tím, že značky odkryjí svoje karty, ukáží, že nemají co skrývat.

Tým Fashion Revolution Česká republika přináší myšlenky této kampaně i k nám a prostřednictvím svých aktivit a projektů popularizuje téma zodpovědného módního průmyslu

“Chceme informovat, inspirovat a pozitivně motivovat ke změnám. Chceme síťovat napříč nejrůznějšími cílovkami, projekty a platformami, spojovat síly, navazovat partnerství a neustále hledat cesty, jak šířit povědomí o problematice současného fungování módního průmyslu společně.  Je to totiž téma, které se týká nás všech, moc naháčů v ulicích nepotkávám”, říká koordinátorka Fashion Revolution ČR, Veronika Blabla

Více o celé kampani můžete sledovat na oficiálním webu a Facebook stránce.

Text: Veronika Blabla Hubková

prev
next