JAROSLAV BIČAN ŠUDŘICH – REBELION

Brněnskou slow fashion scénu už druhý rok burcuje Jaroslav Bičan Šudřich se svým Rebelionem na Jakubské 123. Rebelion store nabízí udržitelnou tvorbu lokálních i zahraničních návrhářů, kurzy šití na stroji a do toho tvoří Jarda se svým týmem vlastní Rebelion brand. Po pracovní zkušenosti pro známý fast fashion řetězec tento akční úpřimný sympaťák jako módní revolucionář věří v krásný a udržitelný módní průmysl a tohle také s chutí předává svým zákazníkům.

Před otevřením Rebelion store jsi byl zaměstnancem známé fast fashion značky. Jaká to pro Tebe byla zkušenost?

Zkušenost to byla výborná díky znalostem/dovednostem, které jsem mohl získat, a díky tomu jsem si také troufl otevřít Rebelion. Mít obchod není pouze o radosti a volnosti, tu stejně nemá člověk žádnou. Je to mnohem větší dřina a odpovědnost. Začínal jsem jako klasický store assistant a vypracoval jsem se až na manažera prodejny a nákupčího, což mi dalo příležitost jezdit na objednávky do zahraničí a získat velmi cenné kontakty. Zároveň jsem za těch 5 let otevřel pro své zaměstnavatele 3 obchody. Bez všech těchto zkušeností bych se do vlastního projektu asi nikdy nepustil. Proto si tohoto období velmi vážím. Přesto se ale fungování velkých značek od autorské tvorby velmi liší, to je potřeba reflektovat při mé každodenní práci a ze začátku jsem si na to musel zvyknout.

Kdy jsi přičichl k myšlence slow fashion?

Začal jsem pociťovat, že mě oblečení z fast fashion nenaplňuje a že mi za tím oblečením chybí příběh, originalita a kvalitní zpracování. To byl ten první impuls, kdy jsem se začal zajímat o slow fashion.

Jak se zrodil nápad na Rebelion store jako konceptuální slow fashion zázemí?

Právě ta potřeba vytvořit v Brně místo, kde by se setkávala kvalita s originalitou a příběhem. Takové místo mi v Brně chybělo. Hodně lidí se mě ptá, proč zrovna Rebelion. Znamená to jakýsi boj proti nadnárodním fast fashion korporacím a každý kdo si u nás něco koupí tím vyjádří, že rebeluje a zajímá ho, co za tím daným modelem stojí, že nejde s davem.

Máš kolem sebe v Rebelionu velký tým? Kolik lidí pokrývá aktivity Rebelionu?

Ač se to při velikosti Rebelionu nezdá, je nás celkem asi 10. Mám dvě pravé ruky na chod obchodu, lektory na kurzy šití a mého chlapa na marketing. Plus samozřejmě lidi, kteří se mnou stojí za Rebelion brandem, na kterém neustále pracujeme a snažíme se jej posouvat.

Šicích dílen působí v Brně více, vnímáš ty ostatní jako svou konkurenci?

Vždy říkám, že konkurence je zdravá. Bez konkurence by člověk neměl potřebu hnát věci kupředu.

Určitě ale s nikým nebojuji a ani to nemám v plánu. Snažíme se vytvořit zákaznický segment, který osloví nové klienty, nabízet něco navíc. Vnímáme kurzy šití jako zážitkovou volnočasovou aktivitu.

Učíš šítí na stroji, máš prodejnu, navrhuješ a šiješ vlastní značku. Která část projektu Rebelion store Ti dodává nejvíce energie? V čem se nejradši realizuješ?

Ač bych moc rád, sám kurzy šití neučím, protože mi na to už nezbývá čas, ale mám skvělé lektory, kteří věnují klientům maximální péči. Každopádně, řekl, bych že mě naplňuje každá část. U kurzů šití je to management, celé to zorganizovat. U storu je to kontakt s lidmi, na kterém si hodně zakládám. A u mé značky je to zase kreativita. A energii mi právě dodává ten kontakt se zákazníky a jejich zpětná vazba. To, že se lidem u mě ve storu líbí, a že si odnesou něco, co jim udělá opravdovou radost.

Jak vnímáš lokální slow fashion scénu? Co může rozdíl od rychlé módy zákazníkům nabídnout?

Určitě pozitivně, ale myslím, že vše je teprve na začátku. Ač se situace zlepšuje, zájemců o slow fashion je dle mého názoru stále relativně málo.

Jak jsem již jsem zmiňoval – kvalitu, originalitu a příběh. Pocit, že máte něco unikátního a nejdete s davem. Snažíme se designérům maximálně pomáhat prezentovat nejen jejich produkty, ale i je samotné. Konkurence na straně masově vyráběného zboží ze zemí třetího světa je ale velká. Jejich procesy jsou propracované a marketingové rozpočty obrovské. Jedná se o celospolečenskou otázku konzumu. Někdo preferuje deset levných věcí, někdo si raději koupí jednu kvalitní věc, se kterou se dokáže ztotožnit a poskytuje mu určitý nadstandard a vyšší komfort. Takový klient deset laciných věcí nepotřebuje.

Liší se tví zákaznící od těch na předchozím fast fashion působišti? V čem?

Základním rozdílem je to, že u mě zákazníci více dbají na to, jak je daný kus vyroben a z jakých materiálů. Nepotřebují, aby bylo přes celé záda vidět logo dražší značky, které funguje jako statusový symbol. S produkty se ztotožňují vnitřně. Je to o jejich vlastním pocitu a vztahu k oděvu. O tom, jak se oni sami v daném modelu cítí a jak je reprezentuje.

Které ze značek na storu doporučíš mužům, kteří se chtějí hezky a udržitelně obléknout?

U pánských značek je to trochu problém, na českém trhu jich moc není. Dělat oblečení pro muže je určitě náročnější než pro ženy. Navíc, ženy se o designové kousky zajímají více. Sám se ve svých kolekcích věnuji více ženám. Každopádně bych určitě doporučil sledovat práci Jana Černého, který má dle mého názoru velmi dobře našlápnuto.

Rebelion store má za sebou spoustu spoluprací, mezi posledními třeba s Malou nocí módy. Prozradíš nám, co v nejbližší době chystáš?

Za spolupráci s Mladou nocí módy jsem moc rád a cením si toho, že David Severa, který Malou noc pořádal, sebral tu odvahu s něčím takovým do Brna přijít.

Momentálně nás žádné konkrétní spolupráce nečekají a budeme se co nejvíc soustředit na rozšíření našeho Rebelion brandu. Každopádně do budoucna se jistě objeví vhodná příležitost a my se zase rádi pustíme do dalšího podobného projektu.

Na oficiálních webových stránkách najdeš jakékoliv informace o storu, dále také blog a eshop.

Aktivity Rebelionu jsou pestré a stojí za to je sledovat na facebooku i instagramovém účtu @rebelion_store.

Text: Zuza Ryšavá

Foto: Archiv Rebelion

prev
next