EXPERTI O MÓDNÍM PRŮMYSLU V ROCE 2017

Jak udržitelná je móda v roce 2017?

Při čtvrtém ročníku kampaně organizace Fashion Revolution #whomademyclothes lidé po celém světě žádají na sociálních sítích své oblíbené módní značky o zveřejnění jejich dodavatelských řetězců. Absolutní transparence je mechanismus, který přinese 100% udržitelnost módního průmyslu. V jaké fázi se momentálně módní průmysl nachází? Na naši scéně se hned několik výrazných osobnosti v různých profesích otázkou udržitelnosti módy zabývá a abych zjistila jejich názor na současnou situaci, položila jsem všem následující tři otázky:

1. Jak vnímáte udržitelnost v módním průmyslu v roce 2017?

2. Nastal od loňského roku nějaký posun?

3. A co doporučujete řadovému spotřebiteli/zákazníkovi, aby nastaly do budoucna další efektivní změny?

Kamila Boudová, zakladatelka MOYOMI, Sustainable Fashion Day při MBPW a Fashion Revolution Czech republic and Slovakia a vyučující Product Development na vysoké škole módního obchodu MOD’SPE v Paříži

1.Cítím pořád, jak se to hýbe a roste a mám z toho radost. Na druhou stranu také vidím, jak ty fast fashion značky o té slow fashion čím dál tím víc mluví. To mě trochu znepokojuje, protože je to většinou zavádějící a pokud se v tom někdo neporýpe víc do hloubky, může mít pocit, že fast fashion je vlastně děsně slow. Ono to tak ale není.

2.Nic moc se podle mě nemění. Je tu stále nějaký vývoj, nové zákony o minimálních mzdách, audity ve fabrikách, odsun produkce z Číny a krásné kampaně na téma udržitelnost, ale v jádru se nemění nic. Pořád jsme v kapitalismu, jehož hlavní cíl je neustálé zvětšování zisku. A pořád jsme na jedné planetě, která má omezené zdroje.

3. Dejte si informační detox. Třeba dva týdny bez televize, bez novin a bez časopisů a zkuste nějak omezit i ty sociální sítě, případně si vytipujte nějaké smysluplné zdroje. Prostě na dva týdny vypněte příjem zvenčí a zamyslete se uvnitř nad tím, co vám dává v životě smysl, co vás dělá šťastnými dlouhodobě a nemusí se to nijak přikrmovat pořád dokola zvenčí nějakým konzumem. Já jsem třeba objevila, že pokecat si s přáteli je pro mě k nezaplacení. Nebo klidně i pokecat si s úplně cizími lidmi v parku nebo v metru. Nebo také čas outdoor a mimo město, to mě dělá šťastnou, ideálně v lese. Takže doporučuji prostě hledat ten opravdový blahobyt, ne ten, který nám nutí reklamy.

Petr Mareš, v neziskové organizaci NaZemi působí dlouhodobě jako expert na pracovní podmínky v oděvním a obuvnickém průmyslu a odpovědnost firem

1. a 2. V jistých kruzích je patrný nárůst zájmu o tuto tématiku. V Brně by se například měl otevřít obor reflektující udržitelnost oděvní produkce na Střední škole umění a designu. Sílí také zájem o slow fashion. Objevují se možnosti, jak pořídit férovou módu. V souvislosti s mezinárodními firmami se nic zásadního ale nemění. Produkce oděvů opět meziročně vzrostla a spotřebitelé více nakupovali. To je ovšem jeden z největších problémů.

3. Je třeba méně konzumovat, nepodléhat umělým trendům  a více při nákupech uvažovat o kvalitě a původu zboží. Velkým firmám je třeba rázně vzkázat, že levného a nekvalitního pozlátka, které vyrábějí dělnice na celém světě v otřesných podmínkách a jehož negativní environmentální dopady jsou téměř nevyčíslitelné, už bylo skutečně dost.

Eva Urbanová, zakladatelka úspěšného obchodu s férovou módou NILA store a autorka inspirativního NILA blog

1.a 2. Změn proběhlo poměrně mnoho, zásadně se opět rozšířila nabídka conscious značek, nově například bot, což je artikl, ke kterému my v Čechách máme speciální vztah. Vidíme stále větší příklon k pomalé módě u rozšiřujícího se počtu spotřebitelů. Pro zákazníky je čím dál důležitější kvalita a to, aby jim oblečení dlouho vydrželo. To vnímáme jako velmi pozitivní trend.

3. Zákazník může udělat především to, že se opět stane zákazníkem v pravém slova smyslu, tj. bude si vybírat, investovat do kvality a požadovat servis, jaký si zaslouží. Budovat si krásný a nadčasový šatník o menším počtu kusů.

Světlana Kulíšková, zakladatelka slow fashion prostoru BRNO ŠIJE a vedoucí oboru Ekotextil design na SŠUD Brno

1.a 2. Vídím stále větší zájem veřejnosti. A za to, že se něco opravdu děje, pokládám fakt, že nastala možnost prakticky téměř na vyžádání otevřít nový obor na Střední škole umění a designu, Ekotextil design,  jež bude prakticky zaměřen jen a jen na udržitelnou módu.

3. Řadovému spotřebiteli bych především radila, aby bojkotoval nadnárodní módní řetězce a preferoval lokální dodavatele. A aby šířil tuto skutečnost dál.

PXS aka Peter Susan Šagát, Fashion x Art Communications, Postcontemporary cultures & Queer issues lecturer, kurátor, výtvarník, spisovatel, feminista a forecaster

1.a 2. Vnímam ju najmä tendenčne, biznisovo, oportunisticky s výnimkou niekoľko mála presvedčených zapálených jedincov a organizácii. Z dôvodu neustále sa zvyšujúcej kritickej uvedomelej skupiny ľudí, ktorí majú vplyv na širšie masy (napríklad Pharell Williams so svojím G- STAR RAW OCEAN PARLEY Project), ako aj zvyšujúcej sa miery erudovanosti a angažovanosti mladých ľudí (millennials) o veci verejné musí komerčný a biznisový sektor takto reagovať, je to new setting stratégie, skrátka je to spoločenská AGENDA SETTING. Posun nastal, pretože sa všetko hýbe, je to ale viac tým oportunistickejším a opericionalizovateľnejším smerom, každopádne budeme mať Solar Cities, takže z vedeckého, isto objektívneho hľadiska je to posun správnym smerom, je to evolúcia, a evolúcia, ktorá sa neustále deje, predsa nemôže byť negatívna ani vypočítavá, evolúcia je príroda, a tá nás všetkých posúva vpred či chceme alebo nie.

3. Radovému zákazníkovi doporučujem hlavne jednu vec, aby robil to, čo skutočne chce… aby sa správal tak ako to skutočne cíti, aby zistil čo to je, odňal kultúrne filtre a urobil to, nech je to čokoľvek…

Lenka Vacková, slow fashion aktivistka, studentka Ateliéru designu obuvi a oděvu na pražské UMPRUM a zakladatelka značky L&V

1. V tak vyspělém roce 2017 mě mrzí, že vůbec něco jako udržitelnost módního průmyslu musíme řešit a čelit ekologickým problémům.

2. Myslím, že díky bohu posun nastal. Avšak je stále tak nepatrný, že pouze malý zlomek výrobců, spotřebitelů a dalších průkopníků může velkým řetězcům čelit pouze malým dílem.

3. Nepodléhat trendům, nekonzumovat a nekupovat věci, které opravdu nepotřebuje. Chovat se zodpovědně k životnímu prostředí a přemýšlet hlavou. Je důležité vždy začít u sebe a až tehdy se něco může změnit ve větším měřítku.

Autor článku: Zuza Ryšavá

Fotografie: archiv

prev
next
  • Kalendář událostí
    Červenec 2018
    PoÚtStČtSoNe
    « Čvn   Srp »
           1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31      
  • HLEDÁ SE

  • Instagram