SLOU DAYS – OHLÉDNUTÍ

V polovině června se v pražském obchodím domě Kotva konala akce věnovaná udržitelnému životnímu stylu. Své místo zde měly upcyklované výrobky v podání oblečení a doplňků, ale také vybavení do domácnosti. Lokální designéři i značky, které ctí myšlenku šetrného přístupu nejen ke zdrojům a spotřebě, ale i výrobě.

Akce se nesla pro prodávající možná až v příliš poklidném duchu. Za normálních okolností nevlídně působící prostory funkcionalistické budovy byly vkusnými instalacemi jednotlivých designérů proměněny k nepoznání. Vytvořily tak stylovou a přehlednou prezentaci vystavujících designéru. Na pohodě celé akci přidávala přidružená terasa s krásným výhledem na Prahu, která vybízela k posezení či dokonce položení v připravených sedacích vacích.

Mezi prezentujícími tvůrci jsem poznávala z mého pohledu již známé značky, které jsou stálými reprezentanty naší sustainable sféry napříč podobnými akcemi a markety. Objevila jsem však také několik nováčků, kteří zcela nadchly, zeména novými nápady a zápalem pro svou myšlenku.

CATHEDRA

Osobně jsem si tuhle značku nábytku zafixovala jako taková malá lepší česká IKEA, a to v  tom nejlepším slova smyslu. Parta lidí, která za touto značkou stojí, však netvoří jen designově čistý, přesto nápaditý nábytek modulového typu, ale též při výrobě aplikují bezodpadou produkci. Při výrobě jsou využity lokální zdroje materiálu a pracovní síly. Výrobky jsou u nás řemeslně zpracovávány, baleny i distribuovány. Zvláště zajímavý je systém balení nábytku pro distribuci. Jednotlivé díly jsou baleny v krabicích tak, aby byly snadno smontovatelné – ve stylu alá IKEA a zároveň veškeré obaly, které po obdržení nábytku od Cathedry zbydou, jsou určeny pro navrácení zpět, aby dál mohly plnit svou funkci. Jejich životní cyklus snese použití v řádu několika desítek dodávek. To je prostě fantastické!

NAHAKU

Vázy, misky, mísy anebo také exterierové i interiérové květináče a obaly na květiny. To vše vyráběné z již nevyužitelných hasicích přístrojů či dokonce kondenzačních nádob. Ty jsou pak procem broušení, smaltování či lakování proměněny ve skvostné minimalistické doplňky pro domácnost či zahradu. Žádné dva kusy nejsou stejné. Navíc ty dva kluci, co za tímto projektem stojí, vytváří designovky i na míru.

K.BANA

Značka českého lněného oblečení se sice řadí spíše mezi stálice naší módní sféry, ale vedle toho, že se jedná o lokální tvorbu z lokálních zdrojů, jde nyní ještě dál. A svým projektem K.BANA – 2. šance, vdechuje nový život svým vlastním výrobkům, které si nenašly svého majitele. Značka se však rozhodla své zboží nezlevňovat, a nesnižovat tak hodnotu ani kvalitního českého materiálu ani lidských zdrojů, ale naopak dává takovým kusům ještě další šanci, a v procesu upcyklace tak vznikají nové, neopakovatelné výrobky. Zároveň část výtěžku z kolekce 2. šance jde na pomoc těm, kteří to potřebují. Momentálně se jedná o pacienty Bohnické léčebny, které se v poslední fázi své léčby připravují na návrat do společnosti. K.BANA těmto pacientům přispívá na lekce jógy, které jim mají pomoci v získání nové vitality ale i sebevědomí.

Autor: Petra Wiesnerová

Foto: www.nahaku.cz

prev
next