NÁKUP BEZ OBALU? RADĚJI VE VRATNÝCH LAHVÍCH

Mnozí z nás již svou domácnost začali transformovat na „bezodpadovou“, ale co svůj zero waste styl pozvednout na ještě vyšší úroveň, a to tak, že začnete nakupovat v opakovaně používaných obalech?

Naše malé pětadvacetitisícové město ve východních Čechách má svou bezobalovou prodejnu, zaslechla jsem. To jako vážně? V den otvíračky, tedy 13. 6. 2018, jsem však byla mimo republiku, takže jsem ji nemohla přijít hned za čerstva omrknout. Svou zvědavost jsem ale dlouho nepokoušela a Vratné lahve navštívila necelý měsíc poté.

A jelikož se jedná o projekt úzce související s udržitelností, rozhodla jsem se vám o něm povědět víc. Proto jsem při své úvodní návštěvě usměvavý pár zakladatelů Lucku s Markem lehce vyzpovídala. Jak se celý projekt narodil? Kdy vznikla myšlenka Vratných lahví a proč je „showroom“ zrovna v Chrudimi? Čtěte dál.

Nákupy pro kamarády, FB stránka a už to jede

Když Marek při svých pracovních výjezdech do Prahy objevil bezobalovou prodejnu s potravinami, netušil, jak moc mu to změní život. Myšlenku nakupování bez obalu si totiž oblíbil natolik, že přibližně před rokem začal nakupovat i pro své kamarády, potom pro známé, známé známých, a to jen obyčejně přes e-mail. Následovalo založení facebookové stránky, kde si u Marka mohl každý pravidelně jednou měsíčně objednat svůj bezobalový nákup, a to s rozvozem přímo domů. Se vzrůstajícím počtem objednávek pak došlo také na jeho první nákup surovin ve velkém a v tu chvíli bylo jasné, že je více než nutné najít adekvátní skladovací prostor. Zvlášť když k facebookové stránce přibyl v prosinci i e-shop a frekvence rozvozů se z měsíce dostala na týden.

Jak ale došel Marek s Luckou k nápadu s vratnými obaly místo prodejny bez obalů? Celá myšlenka se shodou okolností zrodila na dovolené na Maltě, kterou Marek považuje za svůj druhý domov. Příprava objednávek na míru, kdy si zákazníci sami diktovali, kolik čeho přesně chtějí dovézt, pro ně totiž byla dlouhodobě neudržitelná. Protože jsou ale právě myšlence udržitelnosti nakloněni, chtěli najít jiné řešení. V tom je napadlo nabízené množství potravin předem určit. V čem to ale budeme vozit… ? A nápad s vratnými obaly byl na světě. Zbývalo už „jen“ dotáhnout, jak budou obaly vypadat, vymyslet etiketu (a s ní i celý brand) a nastavit systém jejich vracení. A co je takhle mít ještě kde lidem naživo ukázat? No a kde jinde než v místě Markova bydliště, v Chrudimi.

Udržitelnost ve spojení s BIO kvalitou

Hlavním záměrem celého sympatickéhoh projektu je snaha omezit spotřebu jednorázových obalů na potraviny, a to především plastových. Marek s Luckou si i své dodavatele vybírají tak, aby jim, pokud možno, mohli zboží dovážet v opakovaně použitelných obalech, samozřejmě se zachováním všech hygienických požadavků. Stejně důležité je pro ně nabízet kvalitní potraviny. V Čechách se slovo BIO často považuje za luxus nebo naopak „tahák na peníze“. Marek je ale přesvědčený o tom, že si každý může své jídlo obstarat v té nejvyšší kvalitě. Proto jsou potraviny ve Vratných lahvích certifikovaně BIO. To ale vůbec neznamená, že vaše peněženka zapláče.

Jak Vratné lahve fungují?

Nenechte se stejně jako já mýlit. Do kamenné prodejny s sebou nemusíte tahat žádné vlastní nádoby, i když je zde právě pro tento případ připraven tzv. přesypávací pultík. Nic se totiž odsypávat ani odvažovat nebude. Jak přímo v obchodě, tak na e-shopu si vyberete, co chcete koupit a k tomu vám bude přičtena záloha na sklenici, a to 10 nebo 20 Kč podle její velikosti. A až nakoupíte příště, původní sklenice jednoduše vrátíte. Jedinou překážku, kterou v tomto systému jako křehká žena spatřuji, je tíha nákupu. Pouhé čtyři pořízené sklenice mi daly při přenosu do auta a z auta domů zabrat. Větší nákupy tedy pořizujte online a nechte si je dovézt přímo domů. 🙂

Větší výběr i domácí občerstvení

A co bude s Vratnými lahvemi dál? Jak prozradil sám Marek, plánů je spousta. Rozhodně se můžete těšit na další „showroom“, který se právě teď chystá v Pardubicích. Mimo to je v plánu rozšíření sortimentu i rozvozové mapy. Toho se dočkáte na novém aktuálně chystaném webu. Výhledový plán Marka zachází ještě dál. V příštím roce by se se svým projektem rád dostal do pozice velkoobchodníka, aby své potraviny mohl rozvážet i do vašich oblíbených obchodů se zdravou výživou.

A co by se líbilo Lucce? Aby mohla zákazníkům v obchodě nabídnout svou skvělou kávu, kterou mohu sama jedině doporučit. K ní by pak podávala domácí občerstvení v podobě křupavého pečiva, čerstvých salátů, vlastních pomazánek, mléčných výrobků nebo právě upečených quichů.

Určitě sledujte Facebook Vratných lahví, kde se o všech novinkách včas dozvíte.

Já osobně už se na ně těším.

Autor: Nikola Nevečeřalová

Foto: Archiv Vratných lahví

 

prev