UDRŽITELNÁ MÓDA V COPE

7 otázek na zakladatele Daniila Chebotareva

Je tomu necelý měsíc, co vody udržitelné módy v Čechách rozvířil nový e-shop COPE.cz. Kdo za ním stojí, jak vznikl a proč se vzhlédl v severské kultuře? Vyzpovídali jsme pro vás zakladatele COPE Daniila Chebotareva.

Daniile, jak se zrodila myšlenka založit si obchod s udržitelnou módou?

Myšlenka se zrodila přibližně před rokem, kdy jsem poprvé navštívil Kodaň, z jejíž anglického jména vychází i název našeho obchodu COPEnhagen. Dánové jsou známí tím, že si potrpí na vytříbenou módu, kde originální střihy a kvalita provedení hrají prim. Díky této kultuře je ve Skandinávii, a obzvlášť v Dánsku, nepřeberné množství značek, jejichž design a kvalita provedení je srovnatelná, nebo dokonce i vyšší, s největšími hráči v tomto segmentu módy. Když jsem si potom konkrétně prohlížel některé značky, narazil jsem i na společnosti, které se rozhodly jít zodpovědnější cestou. Do té doby jsem byl z hlediska udržitelné módy téměř nepopsaným listem, ale čím více jsem se o toto téma zajímal, tím větší jsem měl i chuť jít touto cestou. Okouzlilo mě hlavně to, jaké cesty k udržitelnosti si jednotlivé firmy hledají, protože dělat byznys ekologicky může být někdy opravdu tvrdý oříšek.

COPE je tak trochu rodinný byznys, že? Kdo všechno ti pomáhá?

Firmu jako takovou jsme založili s mým bratrem Štěpánem, který se stará hlavně o provozní záležitosti a byrokracii. Se vším mi taky hodně pomáhá moje přítelkyně, která je i mojí psychickou oporou a táta, který nám moc pomohl se zařízením kamenné prodejny. Kromě toho se do projektu zapojilo i spoustu kamarádů od grafiky, až po instalaci světel, zkrátka každý dělal, co se dalo.

Proč jste se zaměřili na severskou kulturu, severské značky udržitelné módy?

Už dlouho mě fascinovala skandinávská kultura, která je z mého pohledu postavena na pragmatickém myšlení a špičkovém řemeslu. Ať už jde o auta, hudbu nebo oblečení, produkt ze Skandinávie poznáte většinou už na první pohled. U skandinávského oblečení hraje hlavní roli nadčasový design a kvalita zpracování, díky čemuž vám oblečení zůstane ve skvělém stavu po dlouhé roky a nevyjde z módy, což je pro mě podstata udržitelnosti.

 

Mají u vás šanci i české značky?

Moc rádi bychom do budoucna rozšířili sortiment českých značek, ale zatím jsme se ještě do žádné spolupráce nepustili. Jinak samozřejmě moc fandíme českým výrobkům a doufáme, že podobných projektů, jako je třeba Bohempia, tu bude vznikat více!

E-shop funguje necelý měsíc. Jak podle tebe vypadá váš ideální zákazník, takový „COPEčlověk“?

Ideální COPE člověk je ten, který si dává záležet na výběru oblečení, a to nejen z hlediska designu, ale i z hlediska kvality provedení a udržitelnosti celého výrobního procesu. Správný COPE člověk se nenechá zlákat nízkými cenami, ale raději investuje do kvalitních kousků, které potom opravdu rád nosí.

Jaký máš s obchodem do budoucna plán?

Do budoucna máme opravdu velké plány. Nechtěli bychom zůstat pouze u přeprodávání oblečení, proto chceme do budoucna směřovat značku spíše k produkci vlastních kolekcí, které za sebou vždy budou mít nějaký příběh a její koupí podpoříte dobrou věc, ale více už zatím nebudu prozrazovat. Už brzy se máte na co těšit!

Který z kousků vašeho oblečení je tvá srdcovka?

Mojí největší srdcovkou je momentálně manšestrová košile Bayden Corduroy od Native North. Skvěle se hodí do chladného počasí, protože se dá skvěle vrstvit se svetrem a díky této košili jsem si i zamiloval manšestr, který jsem dříve moc v lásce neměl.

Díky moc a ať se daří.

A jaký kousek oblečení si oblíbíte by? Mrkněte na web www.cope.cz, stavte se v kamenné prodejně v Praze, která se otevře už 3. 12. 2019, a sledujte @cope_cz i na Instagramu.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Archiv Daniila Chebotareva

prev